fredag 25. januar 2013

Yoghurtkake med Vanilje eller Sitron / Yoghurt Cake with Vanilla or Lemon

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

English version along with Norwegian
Norsk: (English below)
IKKE GÅ GLIPP AV DENNE!!!!! Her har du en fantastisk nydelig langpannekake! Myk og god, rask og enkel å lage! Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har laget den! Den ser uskyldig ut der den ligger på tallerkenen men den er bare så utrolig god på smak i all sin enkelhet. Ikke mange ingredienser her men det er kanskje nettopp der hemmeligheten ligger (og at det er masse meierismør og yoghurt i da....) Jeg smakte den første gang i et bursdagsselskap her på Kreta for mange år siden da Marius var liten, det var bestemoren til bursdagsbarnet som hadde laget den og jeg var ikke sen om å sikre meg oppskriften og som sagt er dette en slager og ikke minst utrolig populær blant barna. Nydelig som en hverdagskake til kaffen og poden blir nok fryktelig glad for en bit etter skoletid! Jeg bakte den igjen nå fordi Marius hadde fått til oppgave å ha den med på skolen i går. (Han hadde visst sagt noe om at mamma'n hans likte å bake så hun ville bli skikkelig glad over å bli spurt. Og det hadde han jo helt rett i!!! :) :) :) Anledningen var at her i Hellas spiser man "Vasilopita" i løpet av januar, det blir gjort i skoleklassen, på speideren, i idrettslaget osv. Det er for å feire det nye året. Tradisjonen er at man gjemmer en såkalt "flouri" inne i kaken og den som finner den vinner en premie. Høres det kjent ut??? Mange land har jo som tradisjon å gjemme noe i en eller annen kake eller matrett for å vinne en premie, og dette er altså den greske versjonen. Jeg lagde "flourien" ved å pakke inn en mynt i aluminiumsfolie. Enkelt og greit. "Vasilopita" er gjerne en enkel formkake med massevis av melis på og årstallet skrevet i melisen. Jeg synes denne kaken er perfekt også til dette bruket! Må jo da også si at Marius kom hjem i går og kunne melde om at klassekameratene aldri hadde smakt bedre "Vasilopita".....:) og heldigvis ble det igjen et par biter som jeg skulle få og NAM!!!!!
N.B. Dette er en stor oppskrift som rekker til mange! Den kan enkelt halveres, det gjør som regel jeg, men gir deg her den store versjonen.

English:
DO NOT MISS THIS ONE!!!! I'm proudly presenting this wonderful, wonderful traybake! Moist and soft, easy and quick to make! I've lost track of how many times I've baked this during the years! It looks so innocent there on the plate in all its simplicity. Not many ingredients here, but maybe that is the secret (plus a lot of butter and yoghurt....) I tasted it for the first time in a birthday party years ago when Marius was little and of course I asked for the recipe straight away, this is a keeper! And not to mention how popular it is amongst kids! I baked it now because Marius had gotten the task to bring it to school yesterday. (Apparently he had said something in the lines of that his mum loves to bake and that she would be delighted to be asked! And right he was!!! :) The occasion was that here in Greece they eat "Vasilopita" one day during January in order to celebrate the new year. They do it at school, at the scouts, at the sports team etc. A so-called "flouri" is hidden within the cake, and the lucky finder wins a prize. Sounds familiar??? In many countries tradition is to hide something inside a cake or in a particular food-dish in order to win a prize. I made the "flouri" by wrapping a small coin in tin-foil. Simple and easy. "Vasilopita" is usually a plain traybake decorated with lots of icing sugar and the year written in the icing sugar. I think this cake is perfect also for this use and it has to be said that Mairus came home and told me that his class mates had never tasted better "Vasilopita"....:) Luckily there was a couple of pieces left that he brought home for me and YUM!!!
N.B. This recipe gives a huge cake enough for many people! You can easily divide the portion in half, I usually do that but I'm giving you the big version here.

INGREDIENSER / INGREDIENTS
500 g smør, mykt / 500 g butter, softened (17.6 oz)
500 g sukker / 500 g sugar (17.6 oz)
8 store egg, romtemperert / 8 large eggs, at room temperature
1 kg selvhevende mel* / 1 kg self-raising flour (2.2 pounds)
400 g matyoghurt (tykk) / 400 g Greek yoghurt (thick) (14 oz)
6 ts vaniljesukker / 6 tsp vanilla sugar
(3 ts kokosessens (kan sløyfes) / 3 tsp coconut essence, optional)
*Hvis du ikke får tak i selvhevende mel kan du bruke 1 kg mel + 5 ts bakepulver + en klype salt. (Altså 2,5 ts pr. 500 g mel). Sikt det godt sammen.
Dekorasjon / Decoration
Siktet melis (evt. sjokomelkpulver) / Sifted icing sugar(or choco-milk powder)

Til variasjon: 
1. Reduser mengden vaniljesukker til 3 ts og tilsett saften og litt revet skall fra 2 sitroner. Dette er også veldig godt!
2. For de som MÅ ha sjokolade kan selvsagt sjokoladeknapper tilsettes, men jeg anbefaler enten vanilje- eller sitronversjonen. Denne kaken er så god som den er og trenger ikke sjokolade!

For variation:
1. Reduce the amount of vanilla sugar to 3 tsp and add the juice and a little rind from 2 lemons. This is really good too!
2. For those in need of chocolate: Of course you can add some chocolate chips, but I recommend the vanilla- or lemon version. This particular cake does not need chocolate!





FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below)
Ha mykt smør og sukker i en stor miksebolle og kjør på høy hastighet til blandingen er lys og kremet, ca. 15 minutter. Tilsett ett og ett egg og bland godt mellom hvert. Tilsett yoghurt og kjør noen runder til. Sikt i hvetemel og vaniljesukker (evt. bakepulver hvis du ikke bruker selvhevende mel) og bland godt igjen til deigen er glatt. (Hvis du bruker sitronsaft og skall tilsettes dette samtidig med melet).
Legg bakepapir langpannen som følger med ovnen (min er 36 X 42 cm) (hvis jeg lager halv porsjon bruker jeg en form 26 x 39 cm). Hell deigen i langpannen og bre den jevnt utover ved hjelp av en slikkepott. Stek på nest nederste rille ved 180 grader Celcius i 35-40 minutter. Sjekk med en kakepinne at den er gjennomstekt. La avkjøle helt i formen før du strør over melis og serverer! 

English:
Put softened butter and sugar in a big mixing bowl and beat at high speed until the mixture is light and creamy, approx. 15 minutes. Add the eggs, beating well between each addition. Add yoghurt and beat a few rounds more. Sift in the flour and vanilla sugar and mix well until the batter is smooth. (If you are using lemon juice and zest add this together with the flour). Line the big tray that comes with the oven with baking paper (mine is 36 x 42 cm, or 14" x 16") (if I make half the portion I use a tray 26 x 39 cm, or 10" x 15"). Pour the batter into the tray and smooth it out evenly using a spatula. Bake on the next to lowest rack at 180 degrees Celcius (350 degrees Fahrenheit) for 35-40 minutes. Check with a baking pin that the cake is thorougly cooked. Leave to cool completely before sifting over icing sugar and serving.

 

Slik ser den ut som "Vasilopita" / This is the way it looks like as "Vasilopita"

 
JEG KAN IKKE STRESSE NOK HVOR GOD DENNE ER!!!!
I CANNOT STRESS ENOUGH HOW DELICIOUS THIS CAKE IS!!!

11 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hei! Ja denne kan fint fryses og tiner også veldig raskt! :-) Håper du liker den!! Med vennlig hilsen Camilla

      Slett
  2. Hei. Tenkte jeg skulle prøve meg på denne senere i dag. Men ser nå at jeg har kjøpt inn yoghurt naturell i stedet for matyoghurt:/ Må jeg en tur til butikken igjen eller tror du det er mulig å bruke yoghurt naturell?

    SvarSlett
  3. Hei! Saa goey at du vil bake denne! Beklager, men saa ikke denne meldingen foer naa. Du, jeg tror helt sikkert du kan bruke den du allerede har kjoept. Matyoghurt er ogsaa yoghurt naturell men forskjellen er at matyoghurten er tykkere. Kan aldri tenke meg at det har noe aa si. Deigen vil nok bli litt tynnere men bare sjekk med en tannpirker e.l. at den er gjennomstekt. Du kan forresten bruke roemme ogsaa naar jeg tenker meg om! Det har mer eller mindre samme konsistens som den greske yoghurten jeg bruker. Lykke til! Og jeg haaper du sender meg en tilbakemelding om resultatet!
    Med vennlig hilsen Camilla

    SvarSlett
  4. Hvordan kan vel denne herlige kake beskrives med få ord? Maken til stemning rundt matbordet skal man lete lenge etter. Den hjemkomne sønn (undertegnede) serverte denne lekre, vakre, himmelske fryd til min utkårede og mine foreldre. Min far ble stum av beundring, bokstavelig talt, men fikk presset fram "Vi kan jo jo kalle denne for glu(e)ten munch". Dens herlige smak hadde til god gammeldags mor Monsen kake, mens den noe klebrige, munndekkende konsistensen av en munnfull fikk oss alle til å sitte der stumme av begeistring ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rasmus! Nei, nå ble jeg glad!!! For en fantastisk koselig tilbakemelding!!!! :) Jeg kunne ikke vært mer enig i denne beskrivelsen! Skulle bare ønske jeg var like poetisk!! :)Denne her slår aldri feil! En klar favoritt blant små og store i mine kretser iallefall! Tusen takk igjen!!!! :)
      Hilsen Camilla

      Slett
  5. Heisann :)
    Tenkte jeg skulle bake denne, men har ikke fått tak i kokosessens. Vet du hvor en får tak i det? Har vært i velassortert butikk, men de hadde ikke engang hørt om det, bare kokosfett. Vet den kan bakes uten, men elsker smaken av kokos ;)
    Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Så hyggelig at du har lyst til å bake denne! Det holder jeg med deg i og du burde GLEDE deg!!! :) :) :) Kjempegod ide med kokos, hmmm, det har jeg ikke prøvd i denne, men skal nok det ja! Jeg vil tro at du kan få tak i kokosessens hos Panduro Hobby eller et apotek. Har også sett at de har det på Cacas.no Du kan også høre på Jernia for der har de mye fra Wilton og har de ikke inne kan de sikkert bestille for deg! Jeg er iallefall 100% sikker på at det finnes så ikke gi opp! Lykke til og jeg håper jeg hører fra deg om hva du synes når du har bakt den! :) Hilsen Camilla

      Slett
  6. Klarte ikke vente til kokosnøttessensen ankom og bakte den på søndag til stor glede for mine foreldre som kom på besøk og fikk med seg resten av kaka hjem :) Nå er essensen på vei til meg(bestilt fra Cacas.no) og den blir bakt på nytt til helga. Kaka var utrolig god!!! Må bare takke for ei flott side og ikke minst for alle gode oppskrifter, har prøvd flere og i dag ble Bounty-brownies bakt igjen, denne gangen i dobbel porsjon :) Stå på videre, gleder meg til å følge med på flere oppskrifter og ikke minst prøve dem ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! :)
      Tusen, tusen takk for utrolig hyggelig tilbakemelding og jeg er så glad du likte kaka!!!! Blir spennende å høre hvordan kokosversjonen blir! Antakelig farlig god.....;)
      Tusen takk også for fantastisk koselige kommentarer om bloggen generelt. Blir så glad når jeg hører at dere liker oppskriftene mine!!! Bounty-browniesene er slett ikke dumme nei.....Ja, jeg fortsetter å lage jeg og legger ut nye oppskrifter etterhvert. Det blir litt mindre nå om dagen da jeg ikke har så god tid til å skrive men lover å komme sterkere tilbake igjen. I mellomtiden er det jo naermere 200 oppskrifter å velge i så jeg håper du fortsetter å komme innom! Og du, er det noe du lurer på mht noen av oppskriftene så bare spør enten her inne eller på e-mail wbcamilla@gmail.com
      Ha en flott St. Hansfeiring!!
      Hilsen Camilla

      Slett
  7. Ingen fare, det er mange kaker å prøve seg på her, som er utrolig fristende :)
    Nå er imidlertidig kaka bakt igjen med kokosessens og den ble om mulig enda bedre med smaken av kokos, absolutt å anbefale :)
    Ha ei fin St.Hansfeiring du også, her blir det nok i regnvær...
    Anne

    SvarSlett

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...