tirsdag 22. januar 2013

Spaghetti Bolognese My Way

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

 English version along with Norwegian
Norsk: (English below)
For meg er dette Verdens Beste Kjøttsaus! Brukte en stund på å utvikle den til å bli akkurat slik jeg ville og da jeg endelig ble fornøyd har jeg har ikke gjort noen forandringer og det kommer jeg ikke til å gjøre heller. Denne er bankers!! Har laget den noen ganger oppigjennom årene nå og kan vel mer eller mindre gjøre den i blinde men nå sist skrev jeg detaljert ned hva jeg gjorde slik at dere andre også kan få ta del i den. Dette er en av mine "signaturretter" og jeg håper dere liker den like godt som vi gjør her i gården. Og du: Ha masse parmesanost på toppen! Det er digg!!!
English:
To me, this is The Best Meat Sauce! It took me a while to develop it, but finally I succeeded and I haven't made any changes to it since and will never change it either. I have made it loads of times during the years and can do it blindfolded now I think, but last time I made it I wrote down exactly what I did so that you all can share it as well. This is one of my "signature-dishes" and I hope that you'll like it as much as we do here in our house. Another thing: Put loads of parmesan cheese on top! That's scrummy!!!

INGREDIENSER (til 3-4 pers. / INGREDIENTS (serves 3-4 persons)
*500 g kjøttdeig /** 500 g minced meat (approx. 1.1 pounds)
1 ss olivenolje / 1 tbsp olive oil
1 stor løk, hakket / 1 large onion, chopped
2 kløfter hvitløk, knust / 2 cloves garlic, crushed
3 dl rødvin / 300 ml red wine (approx. 1 1/4 cups)
4 dl tykk tomatjuice (el. 1 boks tomater) / 400ml thick tomato juice (app.1 3/4 cups) (or 1 can crushed tomatoes)
1 laurbærblad / 1 bay leaf
1 kanelstang / 1 cinnamon stick
1 kjøttbuljongterning / 1 beef stock cube
1,5 ts mildt chilipulver / 1,5 tsp mild chili powder
2 ss tomatpure / 2 tbsp tomato puree
En klype sukker / Pinch of sugar
Salt og pepper / Salt and pepper to taste
*Klart best med storfekjøtt, men du kan bruke svinekjøtt også eller en blanding. (Jeg har aldri prøvd kyllingkjøttdeig men er sikker på at det vil være bra også)
**Beef is best, but you can use pork as well, or a mix. (I have not tried with minced meat from chicken but I'm sure that would work)

FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below)
Finn frem en dyp stekepanne og varm oljen i denne. Brun kjøttdeig sammen med finhakket løk og knust hvitløk, krydre med salt og pepper. Når kjøttdeigen er brun, tilsettes rødvin. Rør godt og la koke 4-5 minutter til vinen har kokt inn litt. Tilsett så tykk tomatjuice (evt. tomat på boks hvis du velger det), laurbærblad, kanelstang, buljongterning og chilipulver. Rør godt, legg på lokk, og la koke over medium varme ca. 20-30 minutter til sausen begynner å tykne. Rør om innimellom. Blir sausen i tykkeste laget kan du bare tilsette litt mer rødvin eller evt. vann. Dette justerer du etter hva du synes.Tilsett tomatpure og en klype sukker, rør godt og la koke noen minutter til. Smak til med salt pepper og evt. mer chilipulver og server med pastatype etter ønske og masse parmesan. (Du kan med hell lage dobbel porsjon saus og fryse bort halvparten).
Tips:  Sausen kan også bruken den til pizzasaus, eller hvorfor ikke fylle den i cannelloni og gratinere med en deilig ostesaus på toppen? Lasagne kan den også brukes til (men der har jeg en egen kjøttsaus som jeg alltid lager som jeg heller ikke kommer til å forandre på (er litt sær sånn gitt)...., se oppskrift HER . Den tar lenger tid å lage enn denne, så skal du lage lasagne og har litt knapt med tid vil denne sausen være perfekt!)

English:
In a deep fryingpan, heat the oil and saute the minced meat together with chopped onion and crushed garlic, season with salt and pepper. When the meat has browned, add red wine. Stir well and let simmer for 4-5 minutes until the wine has reduced a little. Add the thick tomato juice (or canned tomatoes if you choose this), bay leaf, cinnamon stick, stock cube and chili powder. Stir well, cover, and let simmer over medium heat approx. 20-30 minutes until the sauce thickens. Stir occasionally. If you think that the sauce gets too thick, simply add a little more red wine or water. This is up to you of course, a matter of taste.  Add the tomato puree and pinch of sugar, stir well and let simmer a few minutes more. Season to taste with salt, pepper and chili powder and serve with pasta of choice and lots of parmesan cheese! (Why not make a double portion and deep-freeze half of it for later use?)
Tips: This sauce can also be used as pizza sauce, or why not fill cannelloni with it and gratinate with a lovely cheese sauce on top? You can also use it for lasagne (but I have another meat sauce recipe that I use when I cook lasagne, and personally I won't change that one either (I'm stubborn, I know).... See recipe HERE . It is more time consuming to make that one though, so if you want to cook lasagne and is a bit short of time, this one will be perfect!)
For meg er dette den ultimate pastasausen
To me this is the ultimate pasta-sauce


Med eller uten Parmesan. Opp til deg!
With or without Parmesan. Up to you!


6 kommentarer:

  1. Hei, denne er veldig lik den jeg lager, bortsett fra at jeg også bruker oregano og tørkede selleriblader, men ikke kanel eller chili.
    Tror det er vinen som utgjør det store forskjellen - etter at jeg begynte med det i denne sausen kan jeg ikke tenke meg å forandre på det.
    Et lite tips: Om sausen får småkoke i halvannen til to timer blir den enda bedre, det synes iallfall jeg. Og når jeg gjør det tilsetter jeg hvitløken nesten helt til slutt, for å få masse smak av den.

    SvarSlett
  2. Hei! Tusen takk for kommentar! Ja, vin i kjøttsauser gjør absolutt susen, det er helt klart. Har gjerne en "dæsj" både i det ene og det andre!!! ;-) Hemmeligheten med smaken på denne sausen tror jeg nettopp ligger i kombinasjonen vin, kanel, laurbærblad og chili. Selleri og oregano bruker jeg i kjøttsausen jeg bruker til lasagne som jeg har linket til i innlegget. Den sausen er også helt nydelig og med en annen karakteristikk og smak pga forskjellen på krydderbruken. Som nevnt tar det lenger tid å lage kjøttsausen til lasagnen fordi den nettopp skal småputre lenge.....Jeg er helt enig med deg i at kjøttsauser bare blir bedre av a få småkoke lenge (og gjerne at de får stå og godgjøre seg i kjøleskapet over natten også) men denne kjøttsausen her ville nok kokt tørr hvis den skulle kokt så lenge i og med at væskemengden er mye mindre, pluss at det er fint å ha en saus på reportoaret som blir kjempegod uten at man må bruke masse tid! Tusen takk for at du følger bloggen min og tar deg tid til å skrive til meg! Det setter jeg stor pris på og det er alltid gøy å utveksle nyttige råd, tips og erfaringer! :-) (Du har forresten en kjempefin blogg med mange herlige oppskrifter! :) Hilsen Camilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig du liker bloggen min! Jeg finner så mye god mat hos deg også :-)
      Siden jeg ofte er i Hellas er jeg nok bortskjemt med vin i mat - når jeg er det tilsetter jeg gjerne en hel flaske i en rett dersom den skal koke lenge. Men nest gang jeg lager kjøttsausen skal jeg lage den akkurat som du gjør her, spennende at så små endringer kan gjøre en forskjell!
      Beste hilsen Merete

      Slett
  3. Hei igjen! I like måte! Veldig koselig å høre at du finner ting du liker her inne!! :) Ja, det går an å kose seg med vin både i og ved siden av maten her i Hellas når det ikke koster mer en det det gjør! :) Helt enig i at det gjør himmelvid forskjell og bringer maten til nye høyder. (Vi kan jo si det sånn at vin hever smaken - akkurat som - er det ikke fløtereklamen i Norge eller noe??) He-He. Ja, du har så mange supre oppskrifter og jeg fant masse inspirasjon på bloggen din i sommer da jeg hadde invitert til 12-retters meze her hjemme en kveld! :) Er det Peloponissos du drar til når du reiser til Hellas? Er det der du tar inspirasjonen og oppskriftene fra? Det er moro å lese og se likhetene og ulikhetene mellom kjøkkenet på fastlandet og på Kreta for eksempel. :) :) Har du forresten en Facebook-side? Finner nemlig ingen link på bloggen din til FB....
    Hilsen Camilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, helt enig, vin hever smaken, og et godt måltid krever vin i glassene også.

      Javisst, jeg holder til på Peloponnes når jeg er i Hellas, men har besøkt Kreta flere ganger. Veldig spennende mat der, tror kretenerne (heter det det?) er flinkere til å bringe den maten som kokes hjemme på kjøkkenet ut på tavernaene. Vet ikke om jeg forklarte det tydelig, men altså: inntrykket mitt er at det lages så mye hjemme på alle kjøkkenene på Peloponnes som aldri finner veien til tavernaene, mens jeg hadde inntrykk at det i tavernaene på Kreta, iallfall i bakgatene og i små uturistifiserte landsbyer, ble servert retter akkurat slik som mor/bestemor laget dem hjemme. Det synes jeg er veldig bra, og jeg har hatt mange flotte matopplevelser på Kreta - og på en Kreta-restaurant i Athen (i Kolonaki) som heter Dakos. Heldigvis har jeg også peloponnesiske venner som inviterer meg hjem til seg, så jeg får smake kjøkkenvariantene også - og jeg stjeler oppskrifter som en ravn.

      Byen jeg har leilighet i heter Nafplio. Jeg har ikke noen matblogg-facebookside, men en for byen "min": https://www.facebook.com/VisitNafplio
      Hvor på Kreta er "din" plass?

      Hilsen Merete

      Slett
  4. Hei igjen Merete!
    Det har visst tatt litt tid for meg med aa svare.... Beklager....Ja, du har nok rett i det at mye som blir servert paa tavernaene her er hjemmelaget, noe som gjoer det mye mer personlig! Mange steder har de ikke menyer, de bare tilbyr det eieren har funnet det for godt aa lage den dagen! ) Og det er ALLTID godt!! Jeg bor i Aghios Nikolaos, saa hvis du er forbi disse kanter faar du gi et pip fra deg!! :)
    Hilsen Camilla

    SvarSlett

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...