søndag 27. januar 2013

"Refried Beans" Meksikansk Bønnepure / Refried Beans

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

English version along with Norwegian
Norsk: (English below)
Jeg har for tiden helt dilla på Tex-Mex!!! Jeg synes absolutt den "tradisjonelle norske fredagstacoen" stort sett bestående av kjøttdeig tilsatt butikkjøpt pulverblanding servert i tacoskjell eller tortillalefser med grønnsaker, salsa, rømme og ost er helt strålende! Jeg lager det egentlig titt og ofte, men jeg har i det siste skaffet meg ikke mindre enn 3 Tex-Mex kokebøker(!!!) i tillegg til at jeg følger flere blogger fra USA som bugner over av herlige tips og oppskrifter og jeg koser meg glugg ihjel med å finne inspirasjon i dem. Så nå er jeg altså i gang med å utvikle reportoaret når det gjelder Tex-Mex. Dessverre er det en del ingredienser jeg ikke får tak i her i den lille byen jeg bor, noen forskjellige typer chili og bønner blant annet, men da får man bare bruke fantasien og improvisere litt! Refried Beans hadde jeg aldri smakt før men det var ikke fordi jeg ikke ville! Har alltid synes det har hørtes så godt ut og endelig fikk jeg somla meg til å lage det og jeg ble ikke skuffet! Dette er en tradisjonell rett både i Mexico og Texas som gjerne blir bare servert som en egen rett som real "comfort food", eller som tilbehør til kjøtt eller hva det måtte være! Skikkelig, skikkelig godt er det! Så hvorfor ikke lage en porsjon av dette neste gang du skal lage fredagstaco? Jeg har lest at for å få best resultat skal bønnene egentlig skal stekes i "lard" altså smult eller svinefett. Smør går også bra. Og uten å ha lest det noe sted innbiller jeg meg også at det bør stekes i en støpejernspanne. Jeg må ærlig innrømme at jeg brukte bare littegranne olje i teflonpanne......Men det er meg da......Godt var det iallefall!!!! Og jeg skal snart lage det igjen! Merk at dette er en ganske liten porsjon som passer som tilbehør til noe annet for 2-3 personer, så du må gjerne fordoble den! Det du ikke spiser opp kan fint varmes opp neste dag! Husk også at bønnene må ligge i vann natten over!
English.
I'm currently in a Tex-Mex state of mind!!! Indeed I think that the "traditional Norwegian Friday-taco", usually consisting of minced meat mixed with ready-bought powder-spice from the supermarket served in tacos or tortillas with some vegetables, salsa, sour cream and cheese is absolutely yummy! I actually make it quite frequently. But lately I have acquired no less than 3 Tex-Mex cookbooks (!!!) added to the fact that I follow several American blogs with loads of fantastic recipes and brilliant tips and I love reading and finding inspiration in this. So now I'm in the process of broadening my reportoire in the Tex-Mex cuisine. Unfortunately I can't get everything here in the little town I live, f.ex. different kinds of chilis and beans, but then I just use my imagination and improvise a little. I had never tasted Refried Beans before, not because I didn't want to, I've just never got around to it, but finally I did and I was not disappointed! It is really, really good! This is a traditional dish both in Mexico and Texas, which is either served as a dish on its own, as real "comfort food", or as a side dish with meat or whatever else. So why not make a portion of this next time you're having tacos? I have read that for best result it should be fried in lard. Or butter would work too. And without having read that I would imagine that it should be cooked in a cast iron skillet as well. I have to admit that I fried my beans in just a tiny bit of olive oil in a non-stick frying pan.....But that's me......It was yummy anyway and I'll make it again very soon! Please note that this is quite a small portion, enough as a side dish for 2-3 persons so feel free to double it! If you don't eat it all you can easily reheat the leftovers the next day. Also remember that the beans must be soaked overnight!

INGREDIENSER / INGREDIENTS
100 g tørkede Pintobønner / 100 g dried Pinto beans (3.5 oz)
2 løk / 2 onions
1 laurbærblad / 1 bay leaf
1 bit grønn chilipepper (uten frø) / 1 piece green chili (seeds removed)
1 frisk timiankvist / 1 sprig fresh thyme
2-3 ss vann / 2 tbsp water
1/4 -1/2 ts spisskummen / 1/4 - 1/2 tsp cumin
Salt og pepper / Salt and pepper
2-3 ss olivenolje til steking / 2-3 tbsp olive oil for frying.

FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below)
La bønnene ligge i bløt natten over. Ha de så i en kjele med rikelig vann. Tilsett 1 løk delt i fire deler, laurbærblad, chili og timian. La småkoke under lokk i ca. 1 time til bønnene er myke. Sjekk innimellom at det ikke koker tørt!! Tilsett mer vann om nødvendig. Når bønnene er klare kastes laurbærbladet, chilien og timiankvisten. Hell av overflødig vann men la 2-3 ss være igjen.
Sett 1/3 av bønnene til side. Ha 2/3 av bønnene og vannet i en food processor og kjør til en grovblandet røre.
Finhakk løken og fres i olje til blank og myk under omrøring. Tilsett spisskummen, bland godt og fres i noen sekunder til. Tilsett bønnemosen og resten av de hele bønnene. Stek under omrøring til blandingen er tyknet og evt. væske kokt inn. Smak til og server straks.
English:
Soak the beans in water overnight. Transfer to a saucepan with lots of water. Add 1 onion divided in four, bay leaf, chili and thyme. Cover and let simmer for approx. 1 hour until the beans are soft. Check from time to time that it doesn't boil dry, add more water if necessary. When the beans are ready, discard the bay leaf, chili and thyme sprig. Discard of excess water but keep 2-3 tbsp.
Set aside 1/3 of the beans. Put 2/3 of the beans and water in a food processor and blitz them roughly.
Finely chop the remaining onion and sautee in oil until soft. Add the cumin, mix well and sautee a few seconds more. Add the mashed beans as well as the whole ones and fry until the mixture thickens and all the excess water has evaporated, stirring constantly. Season to taste and serve immediately.
Bløtlegg bønnene natten over / Soak the beans overnight


SKIKKELIG GODT!!! / REALLY TASTY!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...