søndag 10. september 2023

Sylteagurker a la pappa (sur type) og a la Kakemilla (søt type) / Pickled cucumbers (dad's recipe - sour type) and my recipe - sweet type

 

LIK KAKEMILLA PÅ FACEBOOK HER

English version along with Norwegian
Norsk: (English below)
10.09.2023: Jeg er så heldig å ha en pappa som er hobby-kjøkkenhage-ekspert! Han dyrker frem både det ene og det andre, og for noen år prøvde han seg på både slangeagurk og sylteagurk. Eksperimenterte så med ulike oppskrifter, og kom frem til en han selv mener er aller best, og som kanskje er enda bedre enn de butikkjøpte. (Jeg har fått smake de han lagde - supergodt!!) I år har han igjen avlet frem agurker og spurte om jeg selv ville prøve meg, samtidig som han delte sin oppskrift*. Ikke vond å be jeg....Det skal sies at matlagingsinteressen har vært noe laber i noen år, men nå er den faktisk på full vei tilbake!! Som skrevet for et par blogginnlegg siden - det er rart med det - hvordan livssituasjoner påvirker ;-) Interessen, inspirasjonen og gleden er iallefall tilbake for fullt, og her kokkeleres det - mest til glede for de rundt meg. Tror jeg. Det er iallefall det jeg liker å innbille meg.....

Jeg tar denne gangen en sjanse - og legger ut oppskriften FØR jeg har smakt!* De skal jo stå i 3 uker og godgjøre seg før de er klare. Gleder meg til å teste ut i begynnelsen av oktober. Da tenker jeg meg ferskt grovbrød med leverpostei eller makrell i tomat - noe jeg liker veldig godt med sylteagurk på. Kanskje er er så gæærn at jeg bevilger meg en av hver..... ;-) 

*20.09.23 NB! OPPDATERING ETTER FØRSTE INNLEGG/OPPSKRIFT:
Jeg la ut originaloppskriften til pappa den 10.09.23, og klarte selvsagt ikke å vente i 3 uker med å smake..... Agurkene var svært gode, MEN - både kjæresten min og jeg syntes denne oppskriften ga hakket for mye eddiksmak. Vi liker svært godt Nora Pariseragurker søt type. Det er selvfølgelig en smakssak hva man foretrekker. Jeg har nå forsøkt å lage en ny porsjon der jeg har redusert eddikmengden og økt sukkermengden. (Var så heldig å få enda flere agurker), så prøv den oppskriften du vil og håper dere blir fornøyde med en av de :-) (Jeg har selvsagt ikke smakt min egen oppskrift enda, bare smakte på laken og har trua. Oppdaterer når jeg har smakt om 1-3 uker....)😁
TIPS:
- Du trenger 2 dager på å lage disse.
- Agurkene bør forvelles, og laken skal helles varm over agurkene i glassene før de lagres i 3 uker til de er klare. Varmebehandlingen er for at agurkene skal bli av type "myk" konsistens som kjøpeagruker. Dersom de ikke forvelles blir sluttresultatet en hardere konsistens. Pappa hadde ikke forvellet de, men sa at det ville han gjøre neste gang. Jeg er enig i at de jeg fikk av ham var litt i hardeste laget, derfor valgte jeg å forvelle.

English:
10.09.2023: I am so lucky to have a dad who is a hobby kitchen garden expert! A few years now he has grown cucumbers for salads and pickles, and has experimented with different pickling recipes. He came up with one he himself thinks is the best, perhaps even better than the ones available in stores. (I have tasted the ones he made - super delicious!!) This year, he has again grown cucumbers and asked if I wanted to try it myself, while sharing his recipe*. Of course I said yes.... It should be said that my interest in cooking has been somewhat lacking for a few years, but now it is actually on its way back!! As written a couple of blog posts ago – it's funny how life situations affects…. ;-) The interest, inspiration and joy are at least back in full force, to the delight of those around me it seems. At least that's what I like to think.....
This time I'll take a chance - and post the recipe BEFORE I've tasted!* The pickles has to  be stored for 3 weeks before they are ready. Can't wait to taste them in early October. Then I imagine fresh whole wheat bread with liver pâté or mackerel in tomato - something I really like with pickles as garniture.

*20.09.23 NB! UPDATE AFTER FIRST POST/RECIPE:
I posted my dad’s original recipe on the 10.09.23, and obviously couldn't wait 3 weeks..... The pickles were very good, BUT - both my boyfriend and I thought the vinegar flavour was too prominent. We really like the brand “Nora Pariseragurker sweet type” which they sell here in Norway. It is, of course, a matter of taste what one prefers. I have now tried to make a new portion where I have reduced the amount of vinegar and increased the amount of sugar. (Was lucky enough to get even more cucumbers), so try the recipe you want and I hope you will be satisfied with one of them :-) (Of course, I haven't tasted the result of my own recipe yet. I will update when I've tasted in 1-3 weeks....)😁
TIPS:
- You need 2 days to make these.- The  cucumbers should be blanched (preboiled for a few minutes), and the brine should be poured hot over the cucumbers in the jars before storing for 3 weeks until ready. The heat treatment is done in order to give the pickles a "softer" consistency, like the store-bought ones.  If they are not precooked, the result is a harder consistency. Dad hadn't blanched them but said he would next time. I agree that the ones he made and gave me for sampling were a bit harder than I prefer, so I chose to blanch them.  

SYLTEAGURKER SUR TYPE (PAPPA'S OPPSKRIFT) (1 kg. agurk) PICKLED CUCUMBER SOUR TYPE (DAD'S RECIPE) (1 kg. cucumber)
INGREDIENSER / INGREDIENTS
1 kg sylteagurk (nok til ca 3 glass av størrelsestype Nora Pariseragurker.) / 1 kg. cucumber for pickling (enough for approx. 3 jars)
SALTLAKE TIL FORBEREDELSE / BRINE FOR PREPARATION
1 liter kaldt vann + 0,5 dl. salt. / 1 litre cold water + 0.5 deciliter salt
LAKE TIL FERDIG PRODUKT (TIL 1 KG. AGURK) / BRINE FOR READY PRODUCT
6 dl. eddik 7% / 6 deciliter vinegar 7%
5 dl vann / 5 deciliter water
350 g sukker / 350 grams sugar
Sennepsfrø, (jeg brukte  både gule og brune) / Mustard seeds (I used both brown and yellow)

SYLTEAGURKER SØT TYPE (MIN OPPSKRIFT) (1 kg. agurk) / PICKLED CUCUMBERS SWEET TYPE (MY RECIPE)
INGREDIENSER / INGREDIENTS
1 kg sylteagurk (nok til ca 3 glass av størrelsestype Nora Pariseragurker.) / 1 kg. cucumber for pickling (enough for approx. 3 jars)
SALTLAKE TIL FORBEREDELSE / BRINE FOR PREPARATION
1 liter kaldt vann + 0,5 dl. salt. / 1 liter cold water + 0.5 deciliter salt
LAKE TIL FERDIG PRODUKT (TIL 1 KG. AGURK) / BRINE FOR READY PRODUCT
4,5 dl. eddik 7% / 4.5 deciliters vinegar 7%
6,5 dl vann / 6.5 deciliter water
550 g sukker / 550 grams sugar
Sennepsfrø, (jeg brukte  både gule og brune) / Mustard seeds (I used both brown and yellow)

FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norwegian:
DAG 1:
Vask agurker, skjær i 1/2 cm tykke skiver. (Dersom du har agurker i ulik størrelse, må du dele de store i to eller fire på langs før du skjærer i skiver, så du ikke får kjempedigre skiver. Jeg liker de godt i passe størrelse, som du får i kjøpeglassene). Kok opp vann og forvell agurkskivene, ved å koke de i ca. 2 min. Hell av vannet. 
Lag så saltlaken ved å røre ut salt i kaldt vann. Ha de forvellede agurkskivene over i en stor bolle og hell saltlaken over, slik at all agurken er tildekket med lake. La stå kjølig over natten.
DAG 2.
Finn frem rene glass, og varm de litt i ovnen.
Hell agurkene over i et stort dørslag (type sånn som du bruker til pasta), og skyll godt med kaldt vann. 
Kok opp vann, eddik og sukker til lake.
Ta frem varme glass, legg agurkskiver lagvis i og strø sennepsfrø mellom lagene. Hell til slutt over varm lake, skru på lokk umiddelbart og sett glassene på hodet. (Jeg gjør alltid dette, for jeg mener å ha lært at da blir det et slags vakuum slik at lokket setter seg godt fast. Lagre glassene kjølig i 3 uker før du smaker :-)

English:
DAY 1:
Wash cucumbers, cut into 1/2 centimeter thick slices. (If you have cucumbers of different sizes, divide the large ones into two or four lengthwise before slicing, so you don't get huge slices. I like them in the right size, which you get in the jars). Boil water and blanch the cucumber slices by boiling them for about 2 min. Pour off the water. Then make the brine by stirring out salt in cold water. Transfer the blanched cucumber slices to a large bowl and pour the brine over so that all the cucumber is covered with brine. Leave to cool overnight.
DAY 2.
Heat clean jars for a few minutes in the oven. Pour the cucumbers into a large colander (the kind you use for pasta) and rinse well with cold water. For the brine, boil water, vinegar and sugar until the sugar is dissolved. Bring out warm jars, layer cucumber slices and sprinkle mustard seeds between the layers. Finally, pour over hot brine, immediately screw the lids on and place the jars upside-down. (I always do this, because I mean to have learned that then it becomes a kind of vacuum so that the lid sticks tightly. Store jars cool for 3 weeks before tasting :-)

Agurker etter ca. 1 døgn i saltlake / Cucumbers after 1 day in salty brine
Legg agurkene lagvis i varme glass / Put the cucumbers in jars
FERDIG!! / READY!!













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...