søndag 24. september 2023

Dillsild

 

LIK KAKEMILLA PÅ FACEBOOK HER


Siden jeg flyttet hjem til Norge i 2013 har jeg arrangert juleselskap hver 2. Juledag. Da serverer jeg koldtbord med likt og ulikt, blant annet ulike typer hjemmelaget sild. I 2019 inviterte jeg en person til som etterhvert ble kjæresten min. 💓Vi har forøvrig flyttet sammen i felles hus, forlovet oss og skal gifte oss i 2024, men det er en annen historie 😍.
Uansett - han hadde aldri spist noe særlig sild før vi ble sammen, men dette har endret seg til å bli et fast innslag på frokostbordet. Vi har også sammen videreutviklet reportoaret og eksperimentert oss frem til flere nye oppskrifter og smakskombinasjoner. Noen tas ikke med videre (eksempelvis balsamicosild), men flere har vi hatt stort hell med og de blir! Vi har også noen venner som blir veldig glad når vi tar med dette som gave istedenfor en vinflaske eller blomst. Jeg skal dele oppskriftene med dere, for som jeg har sagt mange ganger tidligere - gode oppskrifter er til for å deles. Mener jeg :-) 
Her kommer Dillsilden min som er en av favorittene!
Tips: Se også oppskrifter HER på  Koriander- og Ingefærsild (også en av mine favoritter), HER på nydelig Glassmestersild, HER på Sennepssild Deluxe med Rømme, Dill og Vårløk og HER på Sennepssild med Yoghurt og Majones. 
NB! Det kommer linker her etterhvert til de andre og nye sildeoppskriftene mine. Blant annet en sennepssild som jeg mener er bedre enn de to andre "gamle" som det er linket til over her.

INGREDIENSER
Nok til 5 små Norgesglass + 1 stort.
LAKE:
6 dl eddik 7%
6 dl vann
4,5 dl sukker
4 ts hel pepper
8 laurbærblad
12 hele nellik
2 ss hel allehånde
3 ss dillfrø

2 purre
5 potter frisk dill
Ca. 18 kryddersildfileter

FREMGANGSMÅTE
Bland alle ingredienser til laken i en kjele. Kok opp til sukkeret er oppløst, og avkjøl helt.
Finn frem rene glass. Skjær sild i passe biter, purre i ringer, riv opp dill.
Legg sild, purre og dill lagvis i glassene. Husk at det er en god del krydder i laken, og fordel disse litt mellom lagene ved å ta opp med en hullsleiv etterhvert. Når glasset er fullt, hell over lake. Skru lokkene godt på, og sett opp ned en stund for vakuum. Oppbevares i kjøleskap La stå i minst 1 uke, helst 3-4 uker, før første glass åpnes og nytes. Silden er holdbar i minst ett år før åpning, og har også god holdbarhet etter åpning. (De holder nok ikke så lenge). 😆


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...