torsdag 21. september 2023

Hermetiserte pærer med krydder og rom / Canned pears with spices and rum


LIK KAKEMILLA PÅ FACEBOOK HER

English version along with Norwegian
Norsk: (English below)
Jeg er på ei skikkelig "matauk" om dagen kjenner jeg!!! Har det ordentlig gøy på kjøkkenet for tiden. 
Heldige meg som fikk en diger pose med pærer. Måtte jo finne på noe gøy å lage, og fant ut at jeg jo kunne prøve å konservere disse også, slik jeg gjorde med agurker for noen dager siden. Jeg skal også lage pærekake av en del av frukten vi fikk, men her fant jeg på noe som blir noen gode desserter fremover. Komponerte min egen oppskrift etter å ha googlet litt i forhold til vann,- og sukkermengde, men ville gjerne ha litt mer smak, så jeg banket til med litt krydder og bittelitt rom 😃Etter å ha smakt på laken kommer jeg ikke til å være flau for å servere dette til gjester!!!! Må nok lage en porsjon til. 

English:
I’m rocking the kitchen these days! At least I’m having fun! And when the result is good – even better! Lucky me – someone gave us loads of pears. I had to come up with something fun to make and decided that I could try to preserve these too, like I did with cucumbers a few days ago. Well, here we have some good desserts to serve future guests!!! I composed my own recipe after googling some other recipes for water, - and sugar quantity. I wanted a little more flavor than just sugar though, so I upped the game with some spices and tiny bit of rum. Lake Of course I tasted the sugary brine, and can tell you that I won’t hesitate to serve this. Not embarrassed at all – just proud actually! I will probably have to make another portion…  

Ingredienser  til 4-5 store Norgesglass / Ingredients for 4-5 large jars
Ca. 50 små pærer (Ca. 3 kg) / Approx. 50 small pears (approx. 3 kg)
2,5 liter vann / 2,5 liters water
1 dl mørk rom / 1 deciliter dark rum
750 g sukker / 750 grams sugar
5 stk. stjerneanis / 5 star anise
3 kanelstenger / 3 cinnamon sticks
10 nellikspiker / 10 cloves
2 biter tørket ingefær / 2 pieces dried ginger


FREMGANGSMÅTE / METHOD:
Norwegian
Kok opp vann, rom, sukker og krydder. Sett til side.
Skrell pærer, del i 4 deler på langs. Fjern kjernehus. Legg i den varme laken i kjelen etterhvert som du skreller slik at pærene ikke blir brune. Kok opp og la koke til pærene er knapt møre, ca. 10 min. Sjekk etterhvert.

Varm glassene i ovnen i noen minutter på ca. 80 grader. Ta ut pærene fra laken med hullsleiv og legg i glassene. Pass på at du får med en kanelstang og litt krydder i hvert av glassene.
Hell den varme laken over pærene, skru på lokk og sett opp-ned til glassene er avkjølt. Dette for at det skal bli vakuum, les: hermetisering.

Jeg trodde de måtte lagres en stund før de er klare, men har fått opplyst av en husstellslærer jeg kjenner, som skal ha svært godt greie på dette, at disse kan spises med en gang, siden det ikke er noe som skal trekke til bedre smak. Imidlertid kan de oppbevares i minst ett år forutsatt at vakuumen er god.
Jeg satser på en smak før jul, og så blir det litt juledessert her i gården. 😀

English:

Boil water, rum, sugar and spices. Set aside.

Peel pears, divide into 4 parts lengthwise. Remove cores. Place in the hot sugary brine in the pan as you peel so that they don’t turn brown. Bring to a boil and simmer until the pears are barely tender, about 10 min. Check out eventually.

 Heat the jars in the oven for a few minutes at about 80 degrees celcius. Remove the pears from the brine with a slotted spoon and place in the jars. Make sure you include a cinnamon stick and some spices in each jar.

Pour the hot brine over the pears, screw on the lid tight and place the jars upside down until cooled. This is to make it a vacuum.

 I thought they would have to be stored for a while before they are ready, but I have been informed by a chef, who is supposed to know this very well, that these can be eaten right away. However, they can be stored for at least one year provided that the vacuum is good.

I'm aiming for a taste before Christmas, and also keep some for Christmas desserts.  😀

 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...