mandag 22. november 2021

Rabarbrachutney (evt. Stikkelsbærchutney)

LIK KAKEMILLA PÅ FACEBOOK HER


Det ville være å ta i skikkelig å si at jeg er aktiv med å poste nye oppskrifter - faktisk ville det være blank løgn!😆 Årsaken til det kan jo være så mangt, men det hender seg jo i livet at ting og statuser og fokuset endrer seg - så da så 😁! Jeg har det kjempebra i livet i allefall og er stadig innom bloggen for å se hva jeg kan lage for noe som jeg har gjort tidligere. 

Da rabarbraen var på sitt beste sommer plukket jeg de jeg hadde i hagen med tanke på å lage rabrabrakake. Men så kom jeg på at jeg jo tidligere har laget både plomme- og stikkelsbærchutney, og tenkte jeg fikk prøve med rabarbra. Chutneys smaker fantastisk på "plukkematbordet", spesielt er det godt til ost og kjeks. 

TIPS 1 Klikk HER for oppskrift på nydelig Fikenmarmelade og HER for oppskrift på herlig Valnøttmarmelade, begge også nydelige til ost. Klikk HER for oppskrift på Gorgonzola, Philadelphia & Pistasj Overraskelse, uunnværlig til ostebordet og klikk HER for oppskrift på nydelige hjemmelagde knekkebrød!
TIPS 2 Dersom du ikke finner sursildkrydder i krydderhylla (Santa Maria, Hindu e.l.) kan du alternativt bruke 2 ts sennepsfrø, 1 ts. sort hel pepper, 1 ts. hel allehånde og 1 ts. hel nellik)
TIPS 3 Du kan lage denne chutneyen med stikkelsbær isteden for rabarbra. Se oppskrift nederst i posten, som er bittelitt annerledes enn med rabarbra.
INGREDIENSER (Gir ca. 2,4 liter. Dvs. 12 glass a 2 dl.)
1,5 kg rabarbra, skrelt og skåret i biter
2 syrlige epler, helst Granny Smith (ca. 350 g), skrelt og skåret i små biter.
6 sjalottløk, hakket
2 ts. salt
1 pose sursildkrydder (se tips over)
30 g. fersk ingefær, finrevet
1-2 kanelstenger
600 g. sukker
3 dl. hvitvinseddik
(Evt. litt vann) (Dersom rabarbraen er frossen og tines vil den utskille litt vann. Ta dette med i kjelen, og da er det ikke nødvendig med ekstra vann. Dersom den lages med nyplukket rabarbra ville jeg tilsatt 1 dl. til å begynne med.)



FREMGANGSMÅTE
Ha alle ingrediensene i en stor kjele og bland godt.
Kok opp under omrøring og la småkoke i 30 - 40 minutter. Rør rundt av og til. Chutneyen vil tykne under koking, men sjekk om det trengs litt ekstra vann, spesielt dersom den lages med nyplukket rabarbra som nevnt over. Varm og steriliser glassene ved å la de stå i ovnen ved 100 grader i noen minutter og ha chutneyen på disse. Skru igjen lokket med det samme og sett opp-ned til avkjøling. La stå minst en uke før du bruker den. Meget holdbar, også etter at de er åpnet, men må da oppbevares i kjøleskap.

Oppskrift med stikkelsbær 
1,5 kg stikkelsbær, delt i halv (fjern hamsen)
2 syrlige epler, helst Granny Smith (ca. 350 g), skrelt og skåret i små biter.
6 sjalottløk, hakket
2 ts. salt
1 pose sursildkrydder
500 g. sukker
3 dl. hvitvinseddik
Samme fremgangsmåte som med rabarbra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...