tirsdag 11. mai 2021

Focaccia a la Kakemilla :-)

 

LIK KAKEMILLA PÅ FACEBOOK HER



At det skulle ta 7 år siden forrige gang jeg la ut en oppskrift her..... Ja, ja. Jeg legger altså ikke ut oppskrifter aktivt lenger slik jeg gjorde før, men det betyr ikke at jeg ikke bruker bloggen og går tilbake og finner oppskrifter der dann og vann. Den ligger jo aktiv, og jeg får noen ganger meldinger fra folk som har prøvd en oppskrift eller to. Veldig hyggelig!!
Denne oppskriften kunne jeg bare ikke la være å dele. Sønnen min er nå voksen og har flyttet ut og kokkelerer noe veldig. Har hatt et par "fjernsynskjøkkenseanser" med ham der han spør og viser og holder på :) Veldig gøy! Jeg tenkte derfor å lage en fin oppskriftsbok til ham og er i full gang med det, alt basert på oppskrifter fra Kakemilla. Kom så på at jeg IKKE kan unnlate å gi ham oppskriften på verdens beste focaccia jeg har laget i noen år nå. Den er et fast innslag hver gang jeg har gjester og jeg har fått vite opptil flere ganger at den er "magisk". Jeg synes faktisk det selv om det er lov å si ;-)
Av krydder pleier jeg bare å ha på Maldon flaksalt. Grunnen til dette er at jeg pleier å servere den sammen med "plukkemat", dvs. mange ulike smaker og synes derfor at den er best så nøytral som mulig. Sist gang var jeg litt gæærn og prøvde meg med Nigellafrø i tillegg (også kalt sort sesam men det tror jeg ikke er riktig). Uansett, Nigellafrø har en utrolig god smak kan kjøpes i de fleste innvandrerforretninger. På focaccia ble det het utrolig godt og jeg vil nok ha det som fast innslag heretter. 
Mange liker å blande det ene og det andre i f . eks. rosmarin, urteblanding, soltørket tomat eller fetaost. Det kan du gjerne gjøre i denne oppskriften også. 
Husk en ting til: Sikt hvetemelet 2 ganger! Det er ikke heeeelt nødvendig, men man merker forskjellen ved at focacciaen blir mer luftg. 
Focacciaen er aller best nybakt og lunken! Dersom det blir noe igjen,  bare pakk den godt i en pose til dagen etter, og varm den noen minutter i stekeovnen før servering. Kan også fryses.

Ingredienser  til 1 stor langpanne, ca 30 x 40 cm (langpanne som tilhører ovnen
1 kg. hvetemel
1 pose tørrgjær
2 ss olivenolje
1 ts sukker
2 ts salt
9 dl vann, lunkent 
Topping:
Ca. 1/2 dl olivenolje
Flaksalt
Forslag til tilleggstoppinger: Nigellafrø, rosmarin, blandede urtekrydder, soltørket tomat, fetaost


FREMGANGSMÅTE 
Mål opp 1 kg. hvetemel, tilsett tørrgjør, sukker og salt og sikt melet 2 ganger. Først over i en stor bolle, så i en annen. Hell så i vann iblandet oljen og rør godt. Deigen skal være løs og klissete. Dekk godt med plast, jeg pleier å sette bollen i en plastpose, og la heve i en time.
Dekk en langpanne med bakepapir og hell så deigen i denne. Klapp deigen jevnt utover så den dekker hele langpannen. Jeg pleier å ha litt olje på hendene, da er det lettere.
Lag så fordypninger i deigen med fingrene, hell over ca. 1/2-1 dl. olje og fordel jevnt utover med hendene. Strø over maldonsalt og evt. Nigellafrø eller annet krydder, og la heve i ytterligere 15-20 minutter.
Stek ved 210 grader celcius i ca. 30 minutter. Det er lurt å sjekke etter 20-25 minutter da ovner er forskjellige, og jeg gikk på en smell en gang og stekte litt for lenge da ovnen jeg da brukte var sterkere enn min egen. Overflaten skal være gyllen og sprø.
La stå og hvile i 5-15 minutter før du skjærer i biter og serverer.
ENJOY!!!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...