søndag 3. juni 2012

Bærkake / Berry-cake

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

English version along with Norwegian
Norsk: (English below) Dette er en deilig, myk, sommerlig kake som er veldig rask å lage. Du kan bruke de bærene du har tilgjengelig, friske eller frosne går like bra. Oppskriften er funnet på www.detsoteliv.no (men jeg har gjort et par personlige småforandringer fra originalen). Formen jeg brukte er en firkantet 25x25 cm springform. Du kan like fint bruke en liten langpanne
English: This is a lovely, soft, summery cake which is also quickly made. You can use the berrries you have, fresh of frozen. I used a square 25x25 cm (10") springform tin for this cake.

INGREDIENSER / INGREDIENTS
200 g smør, smeltet og avkjølt / 200 g butter, melted and cooled (7 oz)
5 egg, romtemperert / 5 eggs at room temperature
5 dl sukker / 500 ml sugar (2 cups)
7,5 dl hvetemel / 750 ml plain flour (3 cups)
1 ts vaniljeessens / 1 tsp vanilla essence
1 ts vaniljesukker / 1 tsp vanillasugar
ca. 5 dl *bær etter ønske / approx. 500 ml **berries of choice (2 cups)
* Jeg brukte frosne bjørnebær og rips
**I used frozen blackberries and redcurrants


FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below)
Bruk en kjøkkenmaskin og pisk egg og sukker til tykk of luftig eggedosis (ca. 15 min). Tilsett vaniljeessens og bland igjen.
Sikt i mel og vaniljesukker og smeltet, avkjølt smør vekselvis i eggedosisen og bland mellom hver gang. Ikke rør mer enn høyst nødvendig.
Ha deigen i en smurt og bakepapirkledd form og strø over masse bær.
Stek på midterste rille ved 200 grader i 30-45 minutter. Sjekk med en bakepinne om kaken er gjennomstekt. (Jeg måtte steke min i ca. 45 min, men la over et bakepapir de siste 10 minuttene for å unngå at det ble for mørk).
La kaken avkjøles i formen før du skjærer i biter og serverer. Kaken kan fint fryses og den tiner raskt.
  English: Use an electric mixer and beat eggs and sugar until thick and fluffy (approx. 15 min). Add the vanilla essence and mix again.
Add flour with vanillasugar and melted, cooled butter gradually into the egg mixture and stir between each addition, however taking care not to stir more than absolutely necessary.
Pour the dough into a buttered and lined baking tin and add loads of berries. Bake on the middle rack at 200 degrees Celcius (390 degrees Fahrenheit) for 30-45 min. Check with a baking pin that the cake is thoroughly cooked. (I had to bake mine for 45 min, and covered with a baking sheet the last 10 minutes to avoid the top getting too dark. Let the cake cool in the tin before you cut and serve it. You can also freeze it and it defrosts quickly.
DEILIG OG SOMMERLIG! / LOVELY AND SUMMERY!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...