søndag 6. mai 2012

Rabarbra Smuldrepai (Eggfri) / Rhubarb Crumble (Eggless)

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE


English version along with Norwegian
Norsk: (English below) Heldige er dere som bor i nord! Spesielt nå på våren - for da er det rabarbrasesong!!! For meg som har bodd på Kreta i en årrekke har rabarbra blitt helt eksotisk.....Pappa hadde med seg litt til meg i fjor og da var jeg ikke sen om å lage rabarbrakake. Så forvellet jeg resten og frøs ned og der har den ligget siden. Ikke at jeg har glemt den, neida, men jeg er håpløs når det gjelder å spare på ting, må liksom vite at jeg ikke har brukt det opp. Dumt, jeg er klar over det...Men nå hadde jeg bursdag for litt siden og da fant jeg ut at det måtte være en passende anledning til å kose seg litt ekstra...dessuten hadde jeg bedt noen norske venninner hjem til meg som jeg visste ville sette pris på det også. GJETT OM DET VAR GODT!!!! (Se HER for oppskrift på Smuldrepai med Bær)
TIPS
Hvis du ikke har tilgang på frisk rabarbra eller ikke har forvellet og fryst den siden våren og får lyst på denne midtvinters går det fint an an a lage paien med rabarbra på boks, bare hell av laken

English: Lucky are the people living up north! Especially now in the spring - season of the rhubarb!!! For me, having lived in Crete for many years now, this fruit has become exotic.....My dad brought me some last spring though and I wasn't late making a rhubarb cake. I blanched the rest and put in the deepfreezer, and there it's been resting ever since. Not that I have forgotten about it, oh no, but I'm hopeless when it comes to saving things, must know that I haven't used it up. Stupid, I know. I had my birthday a little while ago and found at that that was a good enough reason to enjoy the rhubarb, and I had also invited a couple of Norwegian friends home for dinner and I knew they'd appreciate it as well. AND GUESS WHAT! IT WAS DELICIOUS!!!! (Click HERE for recipe for Crumble Pie with Berries)
TIPS:  If you don't have access to fresh rhubarb or have some handy in the deepfreezer or crave this pie mid-winter you can also make this with tinned rhubarb, just drain away the liquid.

INGREDIENSER / INGREDIENTS
Til fruktblandingen / For the fruit base
900 g rabarbra (se tips) / 900 g rhubarb (32 oz) (see tips)
80-90 g demerarasukker / 80-90 g demerara sugar (3 oz)
1,5 ts ingefær / 1,5 tsp ground ginger
Til smuldredeigen / For the crumble topping
180 g hvetemel / 180 g plain flour (6.3 oz)
50 g sukker / 50 g caster sugar (1.8 oz)
50 g brunt (muskovado) sukker / 50 g brown (muscovado) sugar (1.8 oz)
100 g smør i biter, kjøleskapskaldt / 100 g butter cut in cubes & chilled (3.5 oz)
100 g havregryn / 100 g porridge oats (3.5 oz)


FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below)
Vask og rens rabarbrastilkene, skjær i ca. 2,5 cm lange biter og ha dem i en bolle sammen med sukker og ingefær, bland godt og ha de så over i en paiform ca. 23 cm vid og 5 cm dyp. (Jeg hadde som sagt forvellet mine, og tinte bare frukten og blandet med sukker og ingefær - klart til bruk).
Til smuldretoppingen siktes hvetemelet i en bolle. Tilsett begge typer sukker og kaldt smør i biter. Gni smøret inn i melet med fingrene til det får en smulete konsistens. Hvis du bruker food processor til dette isteden er det viktig at du ikke kjører den for lenge, det skal være litt "klumpete". Tilsett så havregryn og bland godt.  Ha smuldreblandingen over rabarbraen til det dekker helt. 
Stek ved 200 grader på midterste rille i 40 - 45 minutter til toppingen er gylden.
Server varm / lunken med vaniljeis eller vaniljesaus!!!
English: Wash and trim the rhubarb stalks, cut into approx. 2,5 cm (1") chunks, put in a bowl with sugar and ginger and mix well and then transfer to a pie dish approx. 23 cm (9") wide and 5 cm (2") deep.
For the crumbletopping, sieve flour into a bowl and add the sugars and chilled butter cubes. Rub the butter into the flour using your fingers until you get a crumbly consistency. If you choose to use a food processor instead take care not to overdo it, it's supposed to be crumbly! Add the porridge oats and mix well.
Sprinkle the crumble over the rhubarb mixture, making sure the fruit is completely covered. Bake at 200 degrees Celcius (390 degrees Fahrenheit) on the middle rack for 40 - 45 minutes until the topping is golden brown.
Serve warm with vanilla ice-cream or custard!!!

NYDELIG DESSERT! / LOVELY DESSERT!




2 kommentarer:

  1. Kalimera,

    Har prøvd ditt resept og det ble veldig godt. Er en godt voksen mann med ubetydelig kakebakeferdigheter så det var fint at oppskriften var så pedagogisk.

    Hilsen
    Morten i Svelvik

    SvarSlett
  2. Hei Morten!
    Tusen takk for kjempekoselig tilbakemelding! Ble veldig glad da jeg leste at oppskrifta var bra og at kaka falt i smak!

    Håper du finner noe annet her inne som du også vil prøve og send gjerne flere tilbakemeldinger!

    Hilsen Camilla

    SvarSlett

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...